Istoricul
a) apare in Franta in sec. al XlX-lea ca reactie impotriva romantismului, ca o apropiere a literaturii de conceptiile materialiste, pozitiviste, scientiste.
b) este favorizat de revolutiile burghezo-democrate din Franta, Anglia, Tarile de jos, de filozofia iluminista, de dezvoltarea stiintei si culturii.
c) termenul este utilizat de pictorul francez Gustave Courbet si provine din lat. realis > fr. reel > realisme.
d) reprezentanti:
Franta: Stendhal, Flaubert, Balzac, Maupassant, Mauriac, Prousl,
Kafka.
Anglia: Dickens, George Eliot, Galsworthy, Virginia Wolf. ,
Rusia: Lew Tolstoi, Dostoievski, Gogol, Cehov, Solohov,
Pasternak.
America: Mark Twain, Hemingway, Faulkner, John Steinbeck.
Romania:
Ion Creanga, Ion Luca Caragiale, loan Slavici, Barbu
Stefanescu Delavrancea, Liviu Rebreanu, Mihail Sadoveanu,
Mateiu Caragiale, Camil Petrescu, Cezar Petrescu, Hortensia
Papadat Bengescu, George Calinescu, Marin Preda, Augustin
Buzura.
Conceptul de realism in critica literara romaneasca
Titu Maiorescu Directia noua in poezia si proza romana - sustine un concept de realism de factura clasicista si de specific national: tipurile realiste sa reprezinte", permanente umane", viata specific nationaia"> Garabet Ibraileanu Creatie si analiza:
"Un creator nu copiaza realitatea ci-si realizeaza conceptia sa
despre realitate":
"Romanul tinde a deveni o stiinta, el are temelie puternica in psihologie si sociologie".
Spiritul critic in cultura romaneasca - este o carte fundamentala fiindca da axiologia realismului - valoarea textului literar este data de spiritul critic ca trasatura fundamentala a realismului. De aceea Ion Luca Caragiale este definit ca o culme a spiritului critic in Muntenia iar Mihail Eminescu ca o culme a spiritului critic in Moldova.
Programul realizat de scriitorii realisti:
a) eroi tipici in imprejurari tipice - eroul reprezinta o categorie sociala iar imprejurarea o felie de viata". Eroul este arivistul, inadaptabilul, demagogul,
luptatorul.
1. L. Caragiale
O scrisoare pierduta, Camil Petrescu
Patul lui Procust, George Calinescu
Enigma Otiliei - Stanica Ratiu, Camil Petrescu Balcescu.
b) tema, eroii, conflictul, subiectul sunt luate din realitatea sociala, istorica.
teme realiste - satul si taranul, razboiul, trecutul istoric, ascensiunea arivistului.
conflicte sociale - de clasa (Camil Petrescu
Jocul ielelor), nationale (L.Rebreanu Padurea spanzuratilor),
c) criticismul - atitudinea critica a autorului fata de realitatea sociala:
ironica - I.L.Caragiale Momente si schite, umor - Ion Creanga
Amintiri din copilarie, ura - Zaharia Stancu
Descult, obiectivism lucid - Camil Petrescu -
Ultima noapte de dragoste intaia noapte de razboi.
d) scientismul - introducerea de concepte si modele de gandire stiintifica:
Camil Petrescu Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Stefan Gheorghidiu tine Ellei o prelegere de filozofie. I. L. Caragiale O scrisoare pierduta - personajul Agamita Dandanache este construit pe legea adaptarii la mediu din biologie. Costache Negruzzi Fiziologia provincialului - conceptul de fiziologie cu sensul de functionalitatea tipului uman in mediul social.
e) procedee realiste:
tipizarea- I. L Caragiale: Tipatescu, Pristanda. analiza psihologica - Camil Petrescu Patul lui Procust, Augustin Buzura
Vocile noptii. colajul. - introducerea in text de scrisori, documente, articole.
Camil Petrescu Patul lui Procust. descrierea - Geo Bogza Cartea Oltului.
f) specii realiste: schita, nuvela, romanul, reportajul, eseul.
I. L. Caragiale Momente si schite. Costache Negruzzi Alexandru Lapusneanul.
Augustin Buzura Refugii, Orgolii,
Geo Bogza Cartea Oltului.
Alexandru Odobescu Pseudo-Kynegeticos.
Contributia scriitorilor romani la dezvoltarea realismului
a) precursori ai realismului: Dimitrie Cantemir
Istoria ieroglifica - critica societatii feudale. Antim Ivireanul Didahiile - critica moravurilor feudale si sociale.
Costache Negruzzi Alexandru Lapusneanul - critica
absolutismului feudal - nuvela realista.
Nicolae Filimon
Ciocoii vechi si noi - critica societatii fanariote -
romanul realist.
Alexandru Odobescu Pseudo-Kynegeticos - eseul realist.
b) tendinta realismului liric subiectiv de factura romantica:
Ion Creanga Amintiri din copilarie - realism liric, rural, patriarhal,
de specific national.
Mihail Sadoveanu
Baltagul,
Fratii Jderi, Hanul Ancufei - realism
liric de specific national.
Zaharia Stancu Descult- realism liric impletit cu obiectiv-critic.
Geo Bogza Cartea Oltului - realism liric -. reportajul-eseu-poerrt
in proza.
c) tendinta realismului de factura clasica si baroca:
loan Slavici Moara cu noroc,
Mara - sobru, moralizator, umanist. G. Calinescu Enigma Otlliei - retoric, balzacian, cu elemente de baroc. *
Mateiu Caragiale Craii de Curtea-veche - ornamental, simbolic de factura baroca.
d) tendinta realismului critic-obiectiv:
1. L. Caragiale O scrisoare pierduta, Momente si schite - de
problematica, comic, concis, de acuitate critica.
Liviu Rebreanu Ion,
Rascoala, Padurea spanzuratilor - sobru,
precis, intelegere legica, nuantat, obiectiv.
Cam ii Petrescu Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de
razboi..analist, realism al starilor de constiinta, de problematica.
Hortensia Papadat Bengescu Concert din muzica de Bach - critica de moravuri.
Marin Preda Morometii,
Cel mai iubit dintre pamanteni - de
problematica politica si sociala, critic, obiectiv.
Augustin Buzura Orgolii, Refugii, Drumul cenusii - de acuitate
sociala, alegoric, de problematica, critic.
Alexandru Ivasiuc Apa, Iluminari, Pasarile, Interval - realism al
starilor de constiinta, analitic, de problematica.