Trasaturile
a) Mitizarea - transfigurarea realitatii prin mit, ca mod de a exprima conceptul de lume ca mit, preluat din antichitate. Zeul Apolon intre cele noua muze, ca in tabloul lui Rafael intitulat Parnasul, ne da o imagine a clasicismului.
b) Etica .- cultivarea virtutilor ca sens al artei, ceea ce-i da un caracter moralizator. Virtutile clasice sunt: cumpatarea (sophrosyne), dreptatea (dikaiosyne), intelepciune (sophia), curajul (andreea)a Lor li se vor adauga virtutile crestine: credinta, speranta, dragostea, harnicia, mila, curatenia, smerenia.
c) Spatialitatea - sublimarea timpului in spatiul sacru - templul - Platon cetatea ideala in dialogul Republica.
d) Masura - legea armoniei si echilibrului concentrata in numarul de aur, sectiunea de aur, pe baza caruia s-au construit toate monumentele de arta: piramidele, templele, statuile.
Conceptul de homo mensura- omul - masura tuturor lucrurilor -. e) Principiile - preluate de la Platon: Binele, Adevarul, Legea. Armonia si Frumosul - principii primordiale: apa, aerul, focul, pamantul si eterul (apeiron).
Se considera de unii cercetatori ca principiile: pamantul si aerul caracterizeaza clasicismul iar apa si focul, barocul. f) Conceptele
- mimesis - a imita, -catharsis - purificare, inaltare - (de la Aristotel, Poetica).
- carpe diem - traieste clipa, adica pentru lumea materiala.
- homo sapiens - omul cugetator, cunoscatorul.
- homo faber - omul faurar, creatorul.
- homo ludens - omul lumesc, plin de vicii.
- panta rhei - toate curg, devenirea. ^ -fortuna labilis - destinul schimbator.
- tehne - arta si mestesug.
- hybris - stralucire.
g) Caracterul - determina actiunea - trasaturi ideale sau general umane.
h) Analogia - eroii sunt asemenea, de unde conflictul implacabil, ca in Antigona lui Sofocle, intre Creon si Antigona, fiindca ambii sunt inflexibili.
i) Eternul - anistorismul - eroii sunt fara evolutie interioara - arta este autonoma - se cultiva atemporalitatea.
j) Antropocentrismul - omul centru al lumii si nu Dumnezeu -Sofocle Antigona: in lume-s multe mari minuni / Mai mari ca.omul insa nu-s".
k) Rationalismul - omul condus si caracterizat prin ratiune, eliberat de patimi si purtator al virtutilor.
l) Utilul si placutul - utile cum dulci - scop al artei sustine Horatiu: arta sa fie desavarsita dar sa fie si utila.
m) Homeostasia - societatea un organism viu intr-o continua metamorfoza artistul o constiinta a unei lumi.
n) Obiectivismul - atitudinea logica, obiectiva - aspectul juridic al lumii, omului, societatii. inlaturarea subiectivismului.
o) Kalokagathos - tipul uman ideal - arhetipul realizat pe baza unui principiu (arhe)
Boileau L art poetique - program al clasicismului francez
a) Arta este o imitatie a naturii umane - conceptul de mimesis aplicat.
b) Idealul literaturii este adevarul care se confunda cu sinceritatea -interpretarea subiectiva a principiului Adevarul al lui Platon.
c) Arta, literatura un produs al muncii - conceptul de tehne aplicat.
d) Exista un frumos absolut, care este greu de diferentiat, care este foarte simplu si foarte complex pentru toata lumea -principiul Frumosul al lui Platon aplicat.
e) Natura este un ideal dificil.
Programul realizat de scriitorii clasicisti
a) eroi ideali in imprejurari ideale sau general-umani in imprejurari general-umane:
Pierre Corneille - Cidul, Horatiu; Jean Racine - Fedra. Andromaca; Molliere- Tartuffe, Don Juan, Avarul; La Fontaine-Fabule; La Bruyere - Caracterele.
b) tema, eroii, conflictul, subiectul - luate din viata claselor dominante.
c) rationalismul.
d) armonia si echilibrul.
e) caracterul moralizator.
0 specii: epopeea, fabula, epistola, satira, epigrama, comedia, tragedia. » g) procedee: - regula celor trei unitati de spatiu, timp si actiune,
- mitizarea,
- analogia.