MOTIVUL DUBLULUI :: Noaptea de Sanziene de Mircea ELIADE
Mitul solstitiului se dovedeste important nu numai pentru structura romanului, ci si pentru circumscrierea conditiei personajelor, oferind sugestii importante in privinta motivului dublului. Dublul apare in mod frecvent in proza fantastica, avand menirea de a spori ambiguitatea specifica acestui gen de literatura. Dublul, perechea poate fi o fiinta complementara sau, dimpotriva, o intruchipase a adversitatii, a destinului potrivnic, in traditiile stravechi, intalnirea cu dublul era privita ca o anticipare a mortii. in literatura romana, motivul apare adesea in proza fantastica .> lui Mihai Eminescu, dublul fiind identificat cu umbra. La Mircea Ehade, numeroasele schimbari de identitate prefigureaza - ca si in cazul actorilor - posibilitatea modificarii destinului, deci depasirea timpului istoric. Motivul dublului vine sa ilustreze numeroasele oscilatii intre sacru si profan, adica intre latura materiala si cea spirituala a existentei. Daca in cazul traditiilor populare Sanzienele sugereaza momentul germinativ suprem, la nivelul indivizilor ele trimit la jumatatea (amiazA) vietii. Stefan Viziru are un dublu in persoana prozatorului Ciru Partenie si este legat de doua femei: Ioana si Ileana. Prima este logodnica terestra, iar cea de a doua este perechea (ursitA) mitica. Dar, asemenea lui Gavrilescu din nuvela La tiganci, el nu reuseste sa descopere adevaratul personaj mitic, adica sacrul camuflat in profan. in ipostaza sa de cautator de mituri, Stefan Viziru este obsedat de intrebarea daca poate iubi doua femei in acelasi timp. Subiectul il intereseaza pe scriitor deoarece, daca o asemenea experienta devine posibila, ea ar echivala cu posibilitatea transcenderii conditiei umane. Stefan Viziru este absorbit de ipoteza existentei unei lumi in care limitele umane pot fi depasite, lubindu-i cu aceeasi intensitate pe toti muritorii, el ar transgresa Timpul profan si s-ar apropia de conditia de Sfant.
Personajul devine protagonistul unui roman initiatic. El este casatorit cu Ioana, dar, in padurea Baneasa, se indragosteste de Ileana sub imperiul miraculos al noptii de Sanziene. Tot de o modificare a destinului vorbesc si numeroasele confuzii simbolice pe care le traieste personajul. in repetate randuri, el este luat drept reputatul scriitor Ciru Partenie, cel care incearca sa reinventeze naratiunea mitica. De aceste incurcaturi nu scapa nici Ioana, logodnica scriitorului, care, dupa ce il intalneste pe Stefan, nu se mai desparte de acesta. Acelasi joc dintre iluzie si realitate o amageste si pe Ileana Sideri in padurea Baneasa. Mai tarziu, rolurile se schimba si, in timpul rebeliunii legionare, Partenie este impuscat in locul lui Stefan Viziru. Personajul are o vina tragica deoarece, casatorindu-se cu Ioana, logodnica lui Partenie, schimba destinul celor doua personaje. in plus, el rateaza si intalnirea cu Ileana, femeia care i-a fost ursita: Probabil ca Ileana era femeia care-mi fusese ursita. Dar eu nu mai eram liber. Eu ma grabisem si luasem femeia ursita altuia. Le-am stricat viata lor, si am stricat si viata Ilenei".
Crezi ca ne lipseste ceva?
Poti adauga opera - comentariul,
eseul sau referatul despre opera care lipseste.
Copyright © 2009 - 2024 : Autorii.com - Toate Drepturile rezervate.