O cercetare critica asupra poeziei romane de la 1867 de Titu MAIORESCU (Sinteza)

PREFATA AUTORULUI LA EDITIA DE LA 1874

Iluzii pierdute
- iata semnul timpului in care traim. Stapanirea frazei inceteaza. Numai deziluzionarea sa nu treaca in scepticism. Putinii barbati eminenti ce-i avem au inceput sa se retraga unul cate unul din viata publica, iar in locul lor navaleste multimea mediocritatilor si, cu steagul nationalismului si al libertatii in frunte, acea gloata de exploatatori, pentru care Dunarea nu e destul de larga ca sa-i desparta de Bizant. In contra lor rezistenta, fie si violenta, era o datorie. De ac

i critica!
Insa critica unde trebuie si constructiva unde poate. Paginile urmatoare cuprind un sir de cercetari critice asupra catorva forme de cultura romana din ultimele decenii. Scrierile astfel impreunate in volumul de fata sunt o retiparire din Convorbiri literare. Prezentandu-se acum singure inaintea publicului si lipsite de vecinatatea si de sprijinul scriitorilor uniti cu noi in aceeasi tendinta, ele sunt silite sa raspunda indata la o intampinare de principa iui, care cauta sa le tagaduiasca dreptatea si folosul. Directia cea noua
- ni se zice
- nu putea sa se introduca in conlucrare pasnica pe langa cea veche? Trebuia oare o critica asa de neimpacata in contra celor mai multe forme si autoritati de astazi? Admitand chiar ca transilvanenii scriu rau, ca Barnutiu nu e om de stiinta, ca Sincai nu e istoric, ca Societatea Academica Romana e stearpa, ca cele mai multe ziare si poezii nici nu merita acest nume; de ce sa fie totusi asa de amar combatute? Tot sunt creatiuni de cultura, forme fie si goale pentru primirea cuprinsului viitor, tot sunt ceva, sunt un semn de viata si sunt mai bine decat nimic. La aceasta raspundem: Puterile unui popor, fie morale, fie materiale, au in orice moment dat o cantitat

e marginita. Averea nationala a romanilor are astazi o cifra fixa, energia lor intelectuala se afla asemenea intr-o catime fixata. Nu te poti juca nepedepsit cu aceasta suma a puterilor, cu capitalul intreprinderii de cultura intr-un popor. Timpul, averea, taria morala si agerimea intelectuala ce le intrebuintezi pentru o lucrare de prisos, necum pentru o lucrare gresita, sunt in veci pierdute pentru lucrarea cea trebuincioasa si cea adevarata. Amandoua nu pot merge langaolalta, tocmai fiindca izvorul puterilor unei natiuni nu este nesecat, ci este din fire marginit. Daca dar iti lipsesc o mie de scolari silitori si modesti, de industriasi si meseriasi nationali, de poeti si prozatori mai buni, de oameni de stiinta adevarati, cauza este ca marginitele puteri de care dispune poporul tau pentru aceasta sunt consumate de profesori ignoranti, de functionari netrebnici, de academici, secretari, membri onorifici, asociati in cultura, jurnalisti, ateneisti, conservatoristi, poetastri, spanzuratori de panze la "expozitia artistilor in viata", si celelalte, si celelalte. Ai un singur bloc de marmura: daca il intrebuintezi pentru o figura caricata, de unde sa mai poti sculpta o Minerva? T. MAIORESCU Iasi, martie 1874